Hoe ouderparticipatie verbeteren?

Veel scholen kampen met deze vraag. Ze bieden ouders al redelijk wat, communiceren naar hen, nodigen ze uit, luisteren naar hun zorgen, … En toch voelen scholen dat er nog wat tekortschiet. Het lijkt soms immers: de school doet veel inspanningen, maar bepaalde ouders lijken niet thuis te geven. Ze doen merkelijk minder dat wat ze zouden kunnen.

Om deze redenen startte Bovenwijs vzw een project rond dit thema. We bundelen verwachtingen van deelnemende (oud-)leerkrachten en -directies én ouders. Dat resulteerde in de overtuiging dat quasi alle scholen nog wat kunnen verbeteren. Eén element van de vele: is de optimale participatie van ouders zo vrijblijvend als vandaag, of mogen we van elke ouders een inzet verwachten, ‘elk naar eigen vermogen en kunnen’?

Vanuit een participatieve visie willen we ouders maximaal ondersteunen en bij de school betrekken. Veel ouders nemen opvoeding van hun kinderen goed ter harte, maar niet allemaal. Scholen kampen daarbij soms met nodeloze schroom, met vage richtlijnen en met zwakke inclusieve competentie. Bepaalde scholen schieten tekort. Ze slagen er niet in om open en transparant te communiceren met de ouders en/of om deze op hun verantwoordelijkheid aan te spreken.

Nochtans zijn de ouders de eerste opvoedingsverantwoordelijke. Hun rol in de opvoeding van hun kind is cruciaal. Ze zijn daarom essentiële partners van de scholen én ze hebben een essentiële taak. We willen een uitstekende ouderlijke participatie van de ouders in de vorming van hun kinderen. Dat denken we best te kunnen realiseren op basis van de volgende algemene principes:

  1. Opvoeding is hoofdzakelijk de verantwoordelijkheid van de ouders. Dat omvat ook de kinderen motiveren en, elk naar eigen vermogen en kunnen, zorgen voor optimale materiële ruimte voor een goede schoolgang zoals voldoende en evenwichtige voeding, ontspanning en rust.
  2. Als een kind problemen ondervindt op de school, dan is het de taak van de school én de ouders om deze samen te bespreken, en daarna oplossingen te zoeken, én te vinden.
  3. Het is de verantwoordelijkheid van beide partijen om gebeurlijke problemen op tafel te leggen voor overleg. Om deze, maar ook om andere goede redenen zoals hun eigen professionele en sociale ontplooiing en hun integratie, horen ouders voldoende Nederlands te beheersen.
  4. Respect is één van de meest fundamentele principes. Agressie is daarmee onverzoenbaar.
  5. We spreken de ouders en de school aan op hun inzet voor de scholing van hun kinderen. Deze hebben recht op de optimale inzet van alle betrokkenen, dus ook van de ouders.

Met dit project werken we deze visie verder uit. Dat zal resulteren in een voorstel voor een concrete beleidsnota. Mogelijk krijgt dat de vorm van een engagementsaanbod van scholen en van bijhorende ontwerpbepalingen voor schoolreglementen.

 

Zin om aan dit project mee te werken? Mail ons dan op bovenwijs.vzw@gmail.com.