Bij deze figuren: Waarom moeten voetballers mannen zijn en verpleegsters vrouwen?
Inclusieve Competentie
Vlot met iedereen kunnen samenwerken is meer dan ooit cruciaal.
In onze samenleving leven talrijke en onderling verschillende groepen samen. Naast de ‘meerderheidsgroep’ zijn er talrijke minderheden. Er is echter nog veel achterstand, maar ook achterstelling. Respect schiet soms grof tekort. Niet alle groepen zijn evenveel aan ’t werk. Ze zijn niet alle even goed opgeleid. Het inburgerings- en integratiebeleid beleid is geen onverdeeld succes, integendeel. De cijfers over arbeid en scholing laten geen ander besluit toe.
Nochtans slorpt dat beleid veel inzet en middelen op – ook in onderwijs. Tegelijk zijn veel scholen geconfronteerd met ‘meer inclusieve uitdaging’ dan ze middelen of expertise hebben. Vele weten geen adequaat antwoord te geven. We zoeken daarom sterkere hefbomen voor betere inclusie in onderwijs:
- Een ambitieuze maar ook realistische visie. Die toetst elke actie onder meer op duurzaamheid. Levert het reële vooruitgang op? Past het in onze democratische rechtsorde? En hoe liggen de kosten en de baten?
- Een argumentatie die kritisch blijft. Velen zijn van goede wil, maar ze voelen zich overvraagd door een beleid met soms utopische verwachtingen qua inclusie.
- Producten en vorming om inclusieve competentie te versterken, zoals:
- Niveautesten: iedereen laten meten hoe sterk zijn of haar vaardigheden zijn en wat versterkt kan worden.
- Checklists voor schooldirecties en -besturen.
- Begeleidingstrajecten voor anderstalige ouders via scholen en gemeenten.
We willen ervoor zorgen dat ‘iedereen’ zijn plaats in de school, op de arbeidsmarkt en in de samenleving kan vinden en dat alle ‘professionals’ hun taak aankunnen.
Meewerken?
Word lid van Bovenwijs en sluit aan bij de Werkgroep Inclusie. We zoeken geëngageerde lui en ervaren professionals die ons ideaal, onze missie en visie delen en met uiteenlopende achtergrond qua functie, opleiding, expertise, taal, levensbeschouwing, … Voor meer informatie, zie hier.